Keblinger

Dies 14 i 15. JAIPUR: CAOS I ELEFANTS (12 i 13 de gener de 2015)

| dilluns, 19 de gener del 2015
Blogger: Núria

I ens aixequem al nostra palauet de conte on, per cert: hi som tots sols allotjats! Esmorzem i, abans de sortir per carretera cap a Jaipur, visitem Pushkar, el poblet on som.
Pushkar té uns 15 000 habitants però molts més peregrins: és una ciutat santa per l’hinduisme. I què vol dir això? Doncs que té molts temples i un gran llac –artificial, perquè recordeu que encara estem en ple desert- on els visitants venen a rentar-se, veure i fer pràctiques meditatives.
O sigui: de debò de debò que a les vores dels llacs hi ha homes asseguts en posició de flor de lotus, les mans sobre els genolls i cantant “oooommm” mentre expiren.
Fem un vol pels voltants, però la nostra espiritualitat cristiana està més motivada per les compres que per la santedat de Pushkar: hem llegit a la guia que aquest poble és “un paradís dels preus baixos” i això –sobretot a l’Estrella, en Feffo i la Núria- ens té atabalats. Honestament –i no és que n’estem orgullosos- a nosaltres tres l’Índia no ens inspira tanta pau mental com consumisme.

Després de la visita, pugem a la camioneta i ens dirigim a Jaipur, la capital del Rajastan. És una ciutat gran, de més de quatre milions d’habitants i molt, molt desordenada. El trànsit és caòtic i, prop del centre, és quasi impossible avançar, fins i tot pels que van en bicicleta.
Arribant, fem una primera visita de reconeixement i ens crida l’atenció el cel: està ple d’estels. A cada terrat, balcó o parc, hi ha gent (nens, nois i homes... no dones!) fent volar estels. Ens expliquen que aquests dies són el festival dels cometes i que justament demà passat és la festivitat central. És preciós!

El dia següent al matí ens enllestim per fer les visites de rigor. A Jaipur són: el fort Jantar Mantar, el Palau de la ciutat i –només per fora- el Palau dels Vents.

Passem davant del Palau dels Vents per fer les fotos de rigor, però realment comencem pel Fort. El cotxe ens deixa al peu del cim i hi pugem... en elefant! En realitat, no per tots és una experiència del tot agradable. En Feffo, té por d’aquesta mena d’animals (llegiu l’apartat “Un peruano en la India”). L’Albert, va amb en Feffo i en pateix les conseqüències, sumades a que el seu elefant es mou molt. En Pere i l’Estrella pugen totalment marejats per un terrible venedor de figuretes de fusta que no els deixa en pau en tot el viatge: “Only 1500 rupies. Okay, only 1000. Well, 10 for 1000 rupies...” Un pesat pesadíssim que els persegueix tot el camí fins que en Pere, enfadat, li crida: “Ni free! Ni free!”. Mentrestant, altres venedors –insistents però no tant- ofereixen teles, clauers, bolis... i fotògrafs no paren de cridar-nos per fer-nos fotos (i vendre’ns-les a dalt!) És l’experiència més guiri que hem tingut fins ara. I a sobres, abans de sortir de Besalú, quan la Núria va comentar que li feia pena pujar amb elefants, l’Anna –la cunyada de la Núria- li va dir: “Tu mira’ls-hi els ulls. Si els tenen vius i brillants, és que estan bé. Si els tenen tristos i plorosos... no”. Doncs, com deveu imaginar, els tenien molt tristos. A sobres, portaven pintada la trompa i les orelles i a alguns els hi feia reacció al·lèrgica. Així que, si aneu a Jaipur, penseu-vos-ho bé abans de pujar amb elefant.

La visita al Fort va ser molt interessant i amb excel·lents vistes sobre la ciutat. Es notava que havíem entrar a l’anomenat “el Triangle d’Or” de la visita al país, perquè hi començava a haver molts més turistes internacionals que a la resta de la ruta.

Després de baixar i dinar, vam anar al Palau de la Ciutat. Molt recomanable perquè permet veure interiors en perfecte estat de conservació i, sobretot, una col·lecció de roba de majarajàs que va des del segle XVII. Ens va cridar l’atenció sobretot les túniques i pantalons d’un majarà molt molt gran i gros que hi va haver fa un parell de segles. Diuen –i veiem per la mida de la roba- que media dos metres i mig i pesava 250 kilos. Quina por trobar-se’l pels passadissos del palau...

Sortint, vam visitar un lloc molt peculiar: un observatori astrològic. Diuen que, quan una majarani li va preguntar al majarajà Jai Singh quina distància hi havia de la terra a les estrelles... ell, que no era gaire poètic, enlloc de respondre alguna cursilada tipus “la mateixa que del meu amor a l’infinit”, va encarregar a un grup de científics aquest observatori. És un lloc molt estrambòtic, on hi ha des de rellotges solars fins a figures escultòriques per –suposadament- medir la distància de cada cos estelar a la terra. Si funcionen o no, o van funcionar en algun moment, no ho sabem. Però que hi ha inversió en I+D, n’hi ha...

Acabem la jornada amb una activitat proposada per en Vinod, el nostre conductor, i que acceptem de bon grat: massatges ayurvèdics, en un centre de terapeutes de Kerala (un estat del sur especialitzats en la medicina tradicional índia). Sortim tots relaxats, contents... i amb els caps ben oliosos.

Amb el cos relaxat, ens n’anem a l’hotel. Fins demà!